وبلاگ

قانون یک سوم در عکاسی چیست؟ نکات ترکیب بندی و نقاط طلایی

قانون یک سوم در عکاسی چیست؟ + مثال‌های کاربردی

لنز و دوربین‌های گران‌قیمت عکس‌های حرفه‌ای ایجاد نمی‌کنند بلکه مهارت یک عکاس باعث خلق این‌گونه تصاویر می‌شود. یکی از این مهارت‌ها ترکیب‌بندی صحیح در عکاسی است که سوژه را در بهترین حالت نمایش خواهد داد. ترکیب‌بندی نیز دانش و اصول خاص خودش را دارد که قانون یک‌سوم در عکاسی یکی از تکنیک‌های پراستفاده در ترکیب صحیح سوژه با محیط به‌حساب می‌آید.

قانون یک‌سوم از زمانی که هیچ دوربینی اختراع نشده بود به کار می‌رفت. هنرمندان قدیمی در نقاشی‌های خود سعی می‌کردند با استفاده از این مهارت به بهترین شکل، سوژه‌ها را در نقاشی‌های خود به نمایش در بیاورند. این مهارت به‌قدری تصاویر را جذاب‌تر می‌کند که حتی بسیاری از افراد مبتدی عکس‌های خود را فقط با رعایت این قانون می‌گیرند.

اگر شما نیز می‌خواهید این تکنیک را با زبانی ساده و کاربردی یاد بگیرید، این مقاله به شما کمک زیادی برای درک قانون یک‌سوم خواهد کرد. ما سعی کردیم تا به‌صورت کامل به شما بگوییم که قانون یک‌سوم در عکاسی چیست و چه کاربردی دارد؟ همچنین عکس‌هایی با قانون یک‌سوم را برای مثال بیشتر به شما نشان خواهیم داد. پس برای جذاب‌تر کردن تصاویر خود تا آخر مقاله همراه “کادرو” باشید.

استفاده از قانون یک سوم در عکاسی از سنگ و آسمان

قانون یک سوم و نقاط طلایی تصویر چه چیزهایی هستند؟

افرادی که از حوزه عکاسی اطلاعات زیادی ندارند در بیشتر مواقع عکس‌ها را فقط با احساس زیبایی‌شناختی خود می‌گیرند. اما در بیشتر مواقع این تصاویر نمی‌توانند جلوه زیبایی داشته و در معمولی‌ترین حالت گرفته می‌شوند. این افراد می‌توانند توسط قانون یک‌سوم، عکس‌های جذاب‌تری را با ترکیب‌بندی صحیح سوژه با فضای خارجی ایجاد کنند.

قرار گرفتن بطری آب در نقاط طلایی عکس

این قانون صفحه دوربین یا گوشی شما را به ۹ بخش (۲ خط افقی و ۲ خط عمودی) تقسیم‌بندی می‌کند. این خطوط در ۴ نقطه با یکدیگر برخورد کرده که به آن‌ها مرکز توجه (Point Of Interest) یا نقاط طلایی تصویر می‌گویند. سوژه شما دقیقاً باید بر روی این ۴ نقطه قرار بگیرد. در اکثر دوربین‌های دیجیتال و گوشی‌های موبایل گزینه Grid وجود داشته که می‌توانید با استفاده از این ابزار قانون یک‌سوم را پیاده‌سازی کنید.

زمانی که سوژه در یکی از این نقاط قرار بگیرد، تعادل خوبی در تصاویر ایجاد خواهد شد. این تعادل به دلیل ترکیب‌بندی مناسب فضای منفی تصویر با سوژه ایجاد می‌شود. در واقع چشم انسان عادت دارد که به نقاط تلاقی تصویر نگاه کند. ما با قراردادن سوژه در این نقاط مهم تصاویر را برای چشم جذاب‌تر خواهیم کرد. از این قانون در عکاسی تبلیغاتی، پرتره، فضای باز و دیگر موارد استفاده زیادی می‌شود.

در چه زمانی از قانون یک‌سوم عکاسی استفاده می‌شود؟

فضاهای خارج از مرکز عکس می‌توانند جذابیت تصاویر را بیشتر کنند. در اکثر مواقع افراد مبتدی سوژه عکس خود را در وسط تصاویر قرار می‌دهند. تکرار این موضوع باعث می‌شود تا عکس‌ها کمی خسته‌کننده به نظر برسند. البته ترکیب‌بندی مرکزی یک تکنیک در عکاسی به‌حساب می‌آید ولی باید در زمان و مکان خودش از این مهارت استفاده شود.

کافیست تا فقط یک‌بار از قانون یک‌سوم در زمان عکس‌برداری استفاده کنید؛ قطعاً متوجه جذابیت بیشتر تصاویر خود خواهید شد. زمانی که یک‌سوم از فضای خارج سوژه را در تصویر دخیل کرده و توجه چشم را به نقاط طلایی هدایت کنید، تصاویر جذاب‌تر از حالت معمولی می‌شود. این موضوع دلیل و منطق خاصی نداشته و کاملاً به احساس انسان‌ها در درک تصاویر مربوط است.

نحوه استفاده از قانون یک‌سوم در ۴ مدل عکس پرطرف‌دار

در عکاسی مهارت‌های زیادی وجود دارد که باعث ایجاد یک نوع احساس در انسان‌ها خواهد شد. به طور مثال نمی‌توان از قانون یک‌سوم زمانی استفاده کرد که می‌خواهیم حس تنهایی یک درخت را در بیابان به کاربر منتقل کنیم. در واقع این شکل از تصاویر شامل فضای منفی زیادی نسبت به سوژه اصلی عکس هستند.

اما از قانون یک‌سوم می‌توان در سوژه‌ها و تصاویر زیادی استفاده کرد که باعث زیباتر شدن این عکس‌ها خواهد شد. در ادامه به معرفی ۴ مدل از این نوع سوژه‌ها و نحوه عکاسی آن‌ها با استفاده از نقاط طلایی خواهیم پرداخت.

  1. استفاده از قانون یک‌سوم در عکاسی گروهی

    عکس‎برداری پرتره از چند سوژه مختلف به‌صورت هم‌زمان کمی سخت به نظر می‌رسد. در اکثر مواقع یک فرد مبتدی نمی‌تواند به‌خوبی این شکل از تصاویر را تهیه کند؛ اما با استفاده از قانون یک‌سوم می‌توان مشکلات نبود جذابیت در عکس‌های پرتره گروهی را کمتر کرد.

    عکاسی گروهی با استفاده از قانون یک سوم

    برای گرفتن تصاویر دسته‌جمعی بایستی کمی خلاقیت بیشتری به خرج داد و فقط به مکان‌هایی که سوژه‌ها ایستادند توجه نمود. همچنین باید فضاهایی که سوژه‌ها در دو طرف خط Grid اشغال کردند را کمی متعادل‌تر کرد. می‌توان از عناصر کمکی مانند درخت، دیوار، کوه و دیگر موارد برای تعادل سوژه با فضاهای خارجی بهره برد. از این مهارت در عکس فارغ التحصیلی، تصاویر دو نفره یا عاشقانه، جشن تولد و مراسم‌های مختلف استفاده می‌شود.

  2. عکاسی صنعتی و تبلیغاتی با استفاده از خط یک‌سوم

    تصاویر صنعتی و تبلیغاتی تأثیر زیادی بر روی فروش دارند. جذابیت بیشتر در این‌گونه از تصاویر قطعاً به افزایش فروش یک مجموعه کمک زیادی خواهد کرد. برای عکس‌برداری از محصولات نیازی نیست که حتماً سوژه را در وسط تصویر قرار دهیم. برای جذاب‌تر کردن عکس‌های صنعتی یا تبلیغاتی می‌توان از قانون یک‌سوم استفاده کرد.

    به‌طور مثال در عکاسی محصول زمینه سفید کافیست تا سوژه یا کالا را بر روی نقاط طلایی قرار داده و باقی تصویر را به بخش سفید رنگ زمینه اختصاص داد.

  3. قانون یک‌سوم در عکس‌های فضای باز

    استفاده از قانون یک‌سوم در عکس‌های فضای باز مانند مناظر زمینی یا شهری به دلیل این‌که سوژه خاصی ندارند کمی سخت به نظر می‌رسد. برای استفاده از این تکنیک در مناظر مختلف، بایستی تصاویر را به بخش‌های یک‌سوم یا دو سوم تقسیم‌بندی کنید. به‌طور مثال در عکس‌هایی که از کوه‌ها و آسمان گرفته می‌شود باید نوک قله را روی خطوط افقی پایین تصویر قرار دهید.
    عکاسی از منظره کوه و دریاچه با استفاده از قانون یک سوم

  4. عکاسی پرتره؛ جذاب‌تر کردن چهره با ترکیب‌بندی صحیح

    در عکاسی پرتره عواملی مانند چشم‌های انسان دارای جذابیت زیادی نسبت به دیگر نقاط هستند. چشم‌ها نقطه کانونی تصاویر بوده و قانون یک‌سوم می‌تواند ترکیب مناسبی را از چشم و دیگر اجزای صورت ایجاد کند.
    قرارگیری چشم‌ها در خط افقی برای عکاسی پرتره

در عکاسی چهره حرفه‌ای، صورت را در دو سوم چپ یا راست کادر قرار می‌دهند. همچنین چشم‌ها را نیز بر روی خط افقی بالا یا پایین تنظیم می‌کنند تا یک‌سوم از فضا به‌ چهره یا صورت اختصاص داده شود.

چه زمانی نباید از قانون یک‌سوم در عکاسی استفاده کرد؟

اگر شما بدانید که قانون یک‌سوم در عکاسی چیست و چه کاربردی دارد؟ می‌توانید آن را در خیلی از مواقع نادیده بگیرید. در واقع تسلط بر روی این مهارت باعث می‌شود تا یک‌سوم را در زمان و مکان مخصوص به خودش استفاده کنید. در برخی مواقع بایستی سوژه را در وسط کادر قرار دهید و قانون یک‌سوم جذابیت کمتری به عکس شما خواهد داد.

همچنین احساسی که از تصویر به بیننده منتقل می‌شود اهمیت زیادی در نحوه ترکیب‌بندی سوژه با فضاهای منفی خواهد داشت. در نتیجه نیازی نیست که همیشه از نقاط طلایی و قانون یک‌سوم در عکاسی استفاده کرد.

قانون یک‌سوم در فیلم‌برداری و عکاسی، رسانه‌های شما را زیباتر خواهد کرد

شما همیشه نیازمند به خرید تجهیزات گران‌قیمت برای ایجاد عکس‌های حرفه‌ای نخواهید بود. با یادگیری مهارت‌هایی مانند قانون یک‌سوم می‌توانید بهترین عکس‌های گروهی، خانوادگی، عاشقانه، پرتره را ایجاد کنید.

این مهارت می‌تواند با ترکیب صحیح سوژه با فضاهای خارجی، تعادل مناسبی را در تصاویر شما ایجاد کند. همچنین چشم‌ها نیز به دلیل قرار داده شدن سوژه در نقاط تلاقی، عکس‌ها را جذاب‌تر خواهند دید. آیا شما نیز تابه‌حال سعی کردید تا از این قانون در عکس‌های خود استفاده کنید؟ حتماً تجربیات خودتان را در بخش نظرات برای ما درج نمایید.

نوشته قانون یک سوم در عکاسی چیست؟ نکات ترکیب بندی و نقاط طلایی اولین بار در کادرو. پدیدار شد.

پیام بگذارید