وبلاگ

تعریف زاویه دید در عکاسی به همراه معرفی نماهای پرطرفدار

چگونه می‌توانید احساسات کاربران را در هنگام مشاهده عکس‌هایتان دو برابر کنید؟ یادگیری طرز صحیح استفاده از انواع زاویه‌ها در عکاسی می‌تواند به انتقال بیشتر احساسات در تصاویر کمک کند. هرکدام از زاویه‌هایی که برای عکس انتخاب می‌کنید معنا، مفهوم و ماهیت سوژه را تغییر خواهند داد. در نتیجه می‌توانید با انتخاب صحیح یک زاویه، احساسات کاربران را نسبت به تصاویر خود چند برابر بیشتر کنید.

ایجاد یکسری از تغییرات کوچک در زاویه تصاویر می‌تواند تحول بسیار بزرگی را در مفهوم سوژه عکس شکل دهد. به‌طور مثال شما می‌توانید با تغییر نوع کادربندی و زاویه دوربین، یک انسان با قد کوچک را بزرگ‌تر از برج ایفل نمایش دهید. به‌صورت کلی می‌توان گفت که زاویه عکاسی همانند یک دیالوگ برای شخصیت فیلم است. تغییر این دیالوگ می‌تواند نحوه رفتار، گفتار و شخصیت بازیگر را تغییر دهد.

ما در ابتدای این مقاله به شما توضیح خواهیم داد که زاویه دید در عکاسی چیست؟ سپس چند زاویه بسیار مهم را معرفی می‌کنیم که در اکثر عکس‌برداری‌های حرفه‌ای از این زوایا استفاده می‌شود. با مطالعه کامل این مقاله می‌توانید به‌گونه‌ای جذاب‌تر و مفهومی‌تر احساسات عکس‌های خود را به بیننده انتقال دهید؛ تا آخر این مطلب همراه “کادرو” باشید.

تعریف زاویه دید در عکاسی و کاربرد آن برای خلق تصاویر

زاویه دید در عکس (Point Of View) به صحنه یا تصویری گفته می‌شود که جلوی لنز دوربین قرار گرفته است. در واقع اگر یک خط فرضی را از لنز به دو انتهای منظره‌ای که توسط دوربین دیده می‌شود وصل کنید، محیطی را ایجاد کردید که به آن زاویه دید در عکاسی می‌گویند. به‌صورت ساده‌تر می‌توان گفت که زاویه یا میدان دید، نماهایی هستند که لنز دوربین می‌تواند از راست به چپ و بالا به پایین این مناظر را به ثبت برساند.

عکاسی از یک پسر درحال بالا رفتن از نردبان از زاویه بالا

همین موضوع ساده در عکاسی یکی از عوامل بسیار پر اهمیت در معنا و مفهوم دادن به تصاویر است. هرکدام از زوایا یک احساس را در ذهن کاربر تداعی می‌نمایند. عکاسان حرفه‌ای در هنگام عکاسی، زاویه لنز دوربین را طبق احساسی که قصد انتقال آن را به بیننده دارند انتخاب می‌کنند. در ادامه به ۵ مورد از این نوع زوایا که کاربردهای زیادی در عکاسی دارند خواهیم پرداخت.

  1. زاویه دید از پایین؛ نمایش قدرت و استحکام در عکس

    میدان دید پایین در عکاسی برای نمایش بزرگی، اقتدار و استحکام یک سوژه استفاده می‌شود. کاربرد این زاویه بیشتر در عکاسی پوشاک است؛ زیرا سوژه در این نوع از عکس‌برداری بسیار جذاب‌تر از حالت معمولی نمایش داده خواهد شد. در واقع زاویه دید از پایین موجب ایجاد حس برتری نسبت به مخاطب در بیننده می‌شود.
    عکس‌برداری از زاویه پایین به بالا از یک زن جلوی یک سالن

    اصولا برای این‌که بتوان اعتبار و قدرت یک سوژه را در عکس بیشتر از حالت عادی نمایش داد از این زاویه استفاده می‌کنند. همچنین برای بلندتر به‌نظر رسیدن افراد قد کوتاه از این زاویه استفاده می‌شود.

  2. زاویه دید از بالا؛ ثبت پس زمینه در بهترین حالت

    زاویه دید بالا متناسب برای ایجاد تصاویر احساسی است. این نما باعث کوچک‌تر و ضعیف‌تر نمایش دادن یک سوژه انسانی می‌شود. در واقع اگر قصد نشان دادن معصومیت یک شخص یا کوچک‌تر نمایش دادنش را دارید، این زاویه برای شما بهترین انتخاب خواهد بود. به‌صورت مثال در عکاسی از کودکان کار از زاویه بالا عکس‌برداری می‌شود؛ زیرا این عمل باعث نمایش دادن مظلومیت این کودکان خواهد شد.
    همچنین زاویه دید از بالا پس زمینه عکس را خیلی جذاب‌تر نمایش می‌دهد. احتمالا در عکاسی تبلیغاتی از غذاها مشاهده کردید که بیشتر این تصاویر از زاویه بالا عکس‌برداری شدند. با این کار می‌توان پس‌زمینه سوژه‌ را جذاب‌تر از حالت عادی نمایش داد.

  3. میدان دید پرنده؛ استفاده از نمای چشم پرنده در عکاسی

    زاویه دید پرنده (Birds Eye View) همانند میدان دید بالا است؛ با این تفاوت که در دید پرنده، سوژه از ارتفاع خیلی بالاتر نمایش داده می‌شود. اصولا برای ایجاد همچین زاویه‌ای از پهباد استفاده می‌کنند. همچنین می‌توان به بالای یک ساختمان بلند رفت و لنز دوربین را برای عکس‌برداری به سمت پایین نشانه گرفت.
    استفاد از زاویه چشم پرنده در عکس‌برداری معماری

    در این زاویه سعی می‌شود تا تمرکز بر روی فضای اطراف سوژه باشد؛ زیرا مرکز توجه تصویر بسیار کوچک‌تر از فضای منفی عکس‌ است. در عکاسی‌های معماری یا مستندسازی به‌دلیل این‌که باید بخش بیشتری از صحنه ثبت شود، از میدان دید پرنده استفاده می‌کنند.

  4. نمای هم‌تراز با چشم؛ رخ به رخ در مقابل سوژه قرار بگیرید

    در زاویه “هم‌تراز با چشم” دقیقا نگاه بیننده به چشم‌های سوژه است. در واقع عکاس، زاویه دوربین را دقیقا مقابل صورت سوژه تنظیم می‌کند. از این نما در اکثر مواقع برای عکاسی پرتره استفاده می‌شود.
    عکاسی پرتره با زاویه هم‌تراز با چشم از یک زن

    به‌نظر روان‌شناسی زاویه Eye Level می‌تواند ارتباط انسان‌ها را به‌صورت حضوری با یکدیگر تداعی کند؛ زیرا افراد در هنگام گفتگو در مقابل شخص ایستاده و به چشمان او نگاه می‌کنند. به‌همین دلیل این نما می‌تواند احساس صمیمیت و اعتماد بیشتری را در بیننده ایجاد نماید.

  5. زاویه دید از کنار برای عکس‌برداری از سوژه

    زاویه دید از کنار باعث ایجاد یک ژست عکس زیبا خواهد شد. در این زاویه، لنز دوربین در کنار سوژه قرار گرفته و عکس‌برداری انجام می‌شود. این نما را می‌توان به دو روش پیاده‌سازی کرد؛ اولین روش نگاه نکردن سوژه به عکس بوده و روش دوم نیز چرخاندن سر سوژه به سمت دوربین است. با چرخاندن سر می‌توان ژست زیبایی را در عکس ایجاد کرد.

    عکس‌برداری از یک زن با زاویه "دید از کنار"

    در علم روان‌شناسی اگر سوژه سر خود را به سمت دوربین چرخانده و به لنز نگاه کند، به مخاطب حس توجه و اهمیت داده خواهد شد. از همین‌رو در عکس‌هایی که باید توجه کاربر جلب شود، از این نما استفاده می‌شود.

زاویه دید در عکاسی برای کاربر یک احساس ویژه ایجاد می‌کند

نیازی نیست که برای ایجاد تصاویر شاهکار و حرفه‌ای حتما از دوربین‌های گران‌قیمت استفاده کرد. در واقع بهره بردن از تکنیک‌های عکاسی هستند که عکس‌ها را جذاب می‌کنند. ایجاد یک زاویه صحیح در عکاسی یکی از همین تکنیک‌ها به‌حساب می‌آید. انتخاب یک نمای مناسب برای عکس‌برداری از سوژه باعث ایجاد حس‌های مختلفی در کاربر خواهد شد. در واقع هر زاویه یک احساس را منتقل می‌کند.

ما سعی کردیم تا در این مقاله به‌صورت کامل به شما توضیح دهیم که زاویه دید در عکاسی چیست و چه کاربردی دارد؟ همچنین ۵ نوع از میدان‌های دید را به شما معرفی کردیم که شامل موارد زیر بودند:

  1. زاویه دید از پایین برای نمایش قدرت و اعتبار
  2. نمای بالا برای نشان دادن معصومیت سوژه یا جذابیت پس زمینه
  3. میدان دید پرنده که در عکاسی‌های معماری و مستندسازی کاربرد زیادی دارد
  4. نمای‎تراز با چشم که موجب حس اعتماد و صمیمیت در کاربر خواهد شد
  5. زاویه دید از کنار برای نمایش توجه ویژه به مخاطب

این موارد پر‌طرفدارترین نماها در عکاسی به‌حساب می‌آیند. از نظر شما چه زاویه‌های دیگری وجود دارند که می‌توانند احساسات کاربر را به خوبی درگیر کنند؟ در بخش نظرات در زیر همین مقاله نظرات خود را برای ما درج کنید.

نوشته تعریف زاویه دید در عکاسی به همراه معرفی نماهای پرطرفدار اولین بار در کادرو. پدیدار شد.

پیام بگذارید