وبلاگ

پاشیده شدن قطرات با realflow

از اجزا در ساخت قطرات پاشیده شده به صورت سه بعدی استفاده کنید

در این آموزش با ساخت پاشیده شدن قطرات با realflow ، یا افکت تاج آشنا می شوید، و از آن در ساخت قطرات پاشیده شده ی آب، شیر، رنگ یا هر مایع دیگری استفاده کنید.
شاید این افکت را در اینترنت و در آگهی ها و یا در اطراف خود هنگامی که چیزی درون آن می اندازید، دیده باشید.
نرم افزارها و پلاگین های بسیاری ساخت افکت های مایعات را برای ما فراهم می سازند که از جمله ی آنها می توان به RealFlow، پلاگین Phoenix FD تری دی مکس، Maya، Houdini و Cinema 4D اشاره نمود. گرچه بسیاری از استودیوهای VFX و انیمیشن سازی از نرم افزار RealFlow به دلیل خوش ساخت بودن، قابل اعتماد بودن و از همه مهمتر صمیمی بودن فضا استفاده می کنند.
مهارت های مختلفی برای ساخت این افکت در RealFlow وجود دارد که از جمله ی آنها می توان به standard Hybrido یا Dyverso particles اشاره نمود، اما در انجام این پروژه از اجزای استاندارد استفاده شده است.
پیش از آغاز کار بر روی این افکت، باید دانش کافی از ویژگی های مایعات داشته باشید. مثلا باید اطلاعاتی در خصوص ویسکوزیته، پیوستگی و کشش سطح داشته باشید.

تری دی قطره آب

ثبت نام دوره آنلاین تری دی مکس + وی ری

ترسیم مایعات پاشیده شدن قطرات با realflow

همچنین به خاطر داشته باشید که انواع مختلف مایعات مثل آب، روغن، شیر و عسل هر یک ویژگی های خاص خود را دارند.
یادگیری همه ی پارامترهای پلاگین و نرم افزار در اینجا به دلیل زمان محدود غیرممکن است.
بنابراین تا جایی که لازم است در خصوص افکت تاج مایعات توضیح خواهیم داد. عدم پایداری و خطی بودن ساخت این افکت، این موضوع را جذاب تر می سازد.
مادامی که از خلاقیت و البته ابزارهای مختلف استفاده می کنید، می توانید افکت های مختلف بسیاری به وجود آورید.
نتایج به دست آمده نیز به درک شما از ابزار و مهارت ها و همچنین علایق و خلاقیت شما بستگی دارند.

ترسیم مایعات پاشیده شدن قطرات با realflow

۱. ساخت یک صحنه در 3DS Max

از آغاز کار صحنه باید به خاطر داشته باشید که باید از این geometry یا شکل به عنوان یک جعبه در RealFlow استفاده کنید.
برای ساخت اجزا، از Cylinder در تری دی مکس استفاده کنید به این ترتیب مسیر Create Panel/Geometry/Standard Primitives/Cylinder را دنبال کنید.
حال پارامتر ها را تغییر دهید، Radius 3.0، Height0.6، Height Segments 1، Cap Segments 2 و Sides را به 44 تغییر دهید.
سپس وضعیت را به X:00، Y:00، Z:00 تنظیم کنید.

ساخت یک صحنه در 3DS Max

۲. geometry را انتقال دهید

پس از پایان مدل سازی geometry زمان انتقال آن به RealFlow است.
تنها کافیست که geometry را انتخاب کرده و به زبانه ی RealFlow در تری دی مکس بروید، سپس بر روی SD File Export Settings کلیک کنید و مشاهده خواهید نمود که یک پنجره ی جدید پدیدار خواهد شد.
حال Selected Objects را انتخاب کنید و مسیر را برای ذخیره ی geometry تنظیم نموده و بر روی دکمه ی Export کلیک کنید. حالا geometry شما با فرمت .sd ذخیره شده است.
برای آشنایی بیشتر با تری دی مکس و انیمیشن سازی حرفه ای حتما بخش آرا مطالعه نمایید.

 geometry را انتقال دهید

۳. تنظیم صحنه در RealFlow

پس از پایان مدلسازی و انتقال geometry باید آن را وارد RealFlow کنیم. به این ترتیب RealFlow را باز کنید، یک پروژه ی جدید ایجاد و سپس Scale Optio را فعال و Geometry scale را بر روی 1.0 ذخیره کنید.
سپس به بخش Geometry رفته و بر روی دکمه ی Import geometry کلیک کنید و فایل .sd را که پیش تر ذخیره کردیم، انتخاب کنید تا اینجا نباید هیچ یک از پارامترها را تغییر دهید. حال مبنای صحنه را ساخته ایم.

تنظیم صحنه در RealFlow

۴. رنگ آمیزی اجزا در RealFlow

پس از پایان تنظیم صحنه، به بخش Standard Particles بروید و گزینه ی Fill Object را انتخاب نمایید.
حال به emitter در بخش Node Params رفته و این تغییرات را اعمال نمایید:
ابتدا Geometry خود را انتخاب نمایید، سپس به بخش Particles رفته و Resolutio را بر روی 20.00، Density 1000.00، Viscosity 10.00 و Surface Tension را بر روی 500.00 تنظیم کنید.

رنگ آمیزی اجزا در RealFlow

۵. افزودن روح تاج، پاشیده شدن قطرات با realflow

حال نوبت افزودن روح است. برای انجام این کار، به بخش Daemons بروید و گزینه ی Gravity Daemon را انتخاب کنید.
هیچ یک از پارامترها را تغییر ندهید، Gravity بر روی 9.80 حفظ می شود.
حال Crown Daemon را انتخاب کنید سپس به Node Params رفته و تغییرات زیر را انتجام دهید.
برای تغییر اندازه به قسمت Scale رفته و X:0.4، Y:0.4، Z:0.125 قرار دهید و Z را بر روی 0.4 تنظیم کنید، سپس به Daemon Parameters رفته و Stregth را بر روی 110.00، Acting Time 0.15، Surface Tension 300.00، Spikes Count 7 و در نهایت Crown Width را بر روی 0.50 تنظیم نمایید.

رنگ آمیزی اجزا در RealFlow

۶. زمان شبیه سازی در RealFlow فرا رسیده است

پس از تنظیم geometry، particles و daemons زمان شروع شبیه سازی فرا رسیده است، اما ابتدا باید تنظیمات اجزا را انجام دهید.
برای انجام این کار گزینه ی Fill Object را انتخاب کرده و به مسیر Node Params/Nod رفته و گزینه ی Use Initial State را فعال کنید.
سپس به Time Line بروید و در آنجا آیکون «قفل» را مشاهده می کنید که در قسمت پایین و سمت چپ صفحه باز شده است.
بر روی این دکمه کلیک کرده و آن را ببندید. حال بر روی دکمه ی Simulation کلیک کنید. حال شاهد شبیه سازی خواهید بود اما تنظیمات هنوز بر روی 0 قرار دارند.
پس از اینکه مایع را تنظیم نمودید، شبیه سازی را متوقف ساخته و دوباره به مسیر Fill Object/Node بروید و بر روی دکمه ی Make Initial State‌کلیک کنید. سپس به آیکون قفل بروید و بر روی آن کلیک کنید تا باز شود.
حال همه چیز برای شبیه سازی نهایی آماده است، پس بر روی دکمه ی Simulation کلیک کنید، برای به پایان رساندن این کار به دو تا سه ساعت زمان نیاز دارید.

مطالب مرتبط راینو گلد | Rhinogold ثبت نام دوره حضوری تری دی مکس + وی ری

۷. Meshing در RealFlow

به منظور ساخت mesh با استفاده از اجزای جدید، گزینه ی Fill Object را انتخاب نموده و به قسمت mesh بروید، سپس Particle Mesh(Legacy) را انتخاب نمایید.
این Node شاهد گزینه ی Particle Mesh و البته یک Fill Object خواهید بود. در این قسمت می توانید پارامترها را تنظیم کنید ( برای تنظیمات به Mesh Parameters مراجعه کنید).
حال گزینه ی Particle Mesh Legacy را دوباره انتخاب کنید، سپس به قسمت Mesh رفته و بر روی Build Mesh Sequence کلیک کنید.
انجام این تنظیمات حدودا یک تا دو ساعت زمان خواهد برد.

۶. زمان شبیه سازی در RealFlow فرا رسیده است

۸. انتقال mesh به تری دی مکس

حال باید این mesh را به نرم افزار تری دی مکس وارد کنیم.
به این ترتیب تری دی مکس را باز کنید و به زبانه ی RealFlow بروید و بر روی گزینه ی Create BIN Mesh Object کلیک کنید.
در ادامه یک پنجره باز می شود، به فولدری که فایل را ذخیره کرده اید بروید و بعد به فولدر Meshes رفته و فایل .bin را انتخاب کرده و بر روی آن کلیک کنید تا باز شود.
روش دیگر برای انتقال mesh این است که به مسیر Create Panel/Geometry/RealFlow/Mesh Loader رفته و بر روی آن کلیک کنید و آن را به viewport بکشید و بعد mesh را انتقال دهید.

پاشیده شدن قطرات با realflow

9. تنظیم نور و سایه در V-Ray

پس از انتقال mesh با سایه گذاری، نور و طراحی سر و کار داریم.
برای این آموزش از نرم افزار V-Ray استفاده می کنیم. به قسمت Material Editor بروید.
در صورتی که کار سایه گذاری شما مطلوب باشد می توانید material های خود را ایجاد کنید، در غیر اینصورت می توانید از سایت www.Vray-materials.de به صورت رایگان دانلود کنید.
در اینجا از روش دوم استفاده کرده ایم. حال یک VRayLight ساده ایجاد کرده و بر روی مایع قرار دهید، و بعد پارامترها را بر روی Multiplier 7.5 تنظیم نموده و سپس با فشردن F10 به Render Setting رفته و Image Sampler type را به Adaptive تغییر دهید. Shading Rate را بر روی 6 تنظیم کنید و Image Sampler را خاموش و سپس به قسمت Adaptive Image Sampler رفته و Min Subdivs را بر روی 8 و همچنین Max Subdivs را بر روی 16 تنظیم کنید.
حالا به قسمت Enviroment رفته و گزینه ی GI Enviroment را فعال کنید.
پس از انجام این تنظیمات، گزینه های output resolution و output path را تنظیم کنید و سپس بر روی دکمه ی Render کلیک کنید. انجام این مرحله تقریبا دو تا سه ساعت زمان خواهد برد.

تنظیم نور و سایه در V-Ray

۱۰. خروجی نهایی

پس از پایان طراحی، عناصر طراحی دلخواه خود را وارد کنید. در اینجا از After Effects استفاده نموده ایم.
آنها را وارد می کنیم و به Time Line می کشیم. سپس گزینه ی Liquid Element را انتخاب کرده و به قسمت Effect می رویم و سپس به مسیر Color Correction/Brightness & Contrast میرویم. در اینجا Brightness را بر روی 24 و همچنین Contrast را بر روی 0.0 تنظیم می کنیم.
حالا تنها کافیست طراحی را به فرمت مورد نظر تبدیل کرده و تاج مایع خود را داشته باشید.

پاشیده شدن قطرات با realflow

مطالعه بیشتر

اهمیت ایندیزایننحوه ساخت قلموی سه بعدی هندسی فتوشاپ با Cinema 4Dپلاگین وی ری (V-Ray) چیست؟آموزش ادیشن | auditionچگونه از ابزار براش در فتوشاپ استفاده کنیمچگونه اتوکد را نصب کنیم؟ قدم به قدم نصب با تصویرکلید های میانبر فتوشاپمعرفی جامع نرم افزارهای ادوبیطراحی داخلی با نرم افزار تخصصی 3ds MAXآموزش ساخت کهکشان در فتوشاپافتر افکت چیست ؟ + فیلم آموزشینحوه ساخت پس زمینه بوکه در ایلوستریتورنرم افزار تری دی مکس چیست ؟ + فیلم آموزشیحداقل سیستم مورد نیاز برای پریمیرچاپ CMYK در برابر RGB : تفاوت‌ در چیست ؟تفاوت بین تصاویر پیکسلی و وکتوری چیست؟کاربردهای زیبراش ؛ تصویرسازی با زیبراشکاربردهای Project Manager در Premiere Proنرم افزار افترافکت چه کاربردی دارد ؟تری دی مکس و انیمیشن سازی حرفه ایکاربرد کورل در گرافیک

پیام بگذارید