وبلاگ

حرفه ای ترین دوربین عکاسی

معرفی حرفه ای ترین دوربین های عکاسی

به عنوان یک عکاس از نظر شما حرفه ای ترین دوربین عکاسی چه مشخصات و ویژگی‌هایی دارد؟ اصلا بر چه اساسی باید یک دوربین حرفه‌ای را انتخاب نمود؟! اجازه دهید جور دیگری به مسئله نگاه کنیم؛ وقتی صحبت از بهترین‌ها از هر چیزی به میان می‌آید، اول از همه نگاه‌ها به سمت بودجه و البته نیازها کشیده می‌شود. درواقع تمامی افراد چه عکاسان، چه برنامه نویسان و هر متخصصی در هر صنعتی، باید به نیاز خود و البته بودجه‌ای که در اختیار دارند نگاه کنند. آیا بودجه‌شان اجازه خرید حرفه‌ای ترین دوربین موجود را به آنها می‌دهد؟ آیا به عنوان یک آماتور اصلا نیازی به استفاده از دوربین حرفه‌ای دارند؟
میدانیم که تمامی دوربین‌های عکاسی موجود در بازار، در سطح خودشان عالی هستند، با این حال هرکس معیارهایی را برای خود در نظر گرفته و براساس آن تصمیم به انتخاب و خرید میگیرد. مثلا یک نفر که جهت سرگرمی و مسافرت‌ها از دوربین استفاده می‌کند نیازی به خرید یک دوربین تمام عیار ندارد و حتی دوربین گوشی موبایل هم میتواند کار او را راه بیاندازد. این درحالی‌ست که افراد فعال در حوزه عکاسی بدون در اختیار داشتن دوربین حرفه‌ای نمیتوانند نیاز و خواسته مشتریان خود را برآورده سازند.
با توجه به این توضیحات؛ در نظر گرفتیم در این بخش بطور مفصل نه تنها حرفه ای ترین دوربین عکاسی را معرفی کنیم. بلکه از معیارها و نکاتی که در حین انتخاب این نوع دوربین‌ها باید مورد توجه قرار گیرد نیز بگوییم. پس با ما همراه باشید.

 دوربین های عکاسی
حرفه ای ترین دوربین عکاسی

حرفه ای ترین دوربین عکاسی

امروزه برندهای مختلف، انواع بسیار متنوعی از دوربین‌های عکاسی را روانه بازار کرده‌اند. دوربین‌هایی که از نظر کاربردی بسیار به یکدیگر شبیه بوده و تنها در چند قابلیت جزئی با هم متفاوتند که همین قابلیت‌های به نظر ساده، تفاوت‌های قابل توجهی را در قیمت نهایی به وجود می‌آورد.
مسلما دوربین‌هایی که بالاترین میزان امکانات را دارند، برای عکاسانی که در سطح بالا با کاربری حرفه‌ای فعالیت می‌کنند طراحی شده و برای آنان مناسب است. فراموش نکنید؛ این دسته از افراد به ذره ذره امکانات موجود در دوربین نیازمند بوده و میخواهند که در هر قسمت، بهترین امکانات را در اختیار داشته و ارائه دهند.
دوربین‌های حرفه‌ای از قابلیت تعویض لنز برخوردارند. درواقع دست عکاس را برای گرفتن شات‌های متنوع و مختلف باز می‌گذارد. درواقع عکاس میتواند لنزهای مخصوص هر شاخه عکاسی را روی دوربین نصب کرده و از آنها استفاده نماید. البته در اینجا نکته مهمی وجود دارد؛ اینکه دوربینی در دسته حرفه‌ای‌ها قرار میگیرد که از انواع لنزهای باکیفیت پشتیبانی کرده و امکان نصب آنها را فراهم آورد. چه بسیار دوربین‌های باکیفیتی که به دلیل عدم پشتیبانی از لنزهای مختلف، در دسته حرفه‌ای‌ها قرار نمیگیرند و عکاسان به سراغشان نمیروند!
آیا حرفه ای ترین دوربین عکاسی از نظر شما چنین توانایی و قابلیتی را دارد؟ آیا میتوانید هر لنزی که خواهان استفاده و عکاسی با آن هستید را بر روی دوربین بکار گیرید؟

حرفه ای ترین دوربین عکاسی

حرفه ای ترین دوربین های عکاسی را بر چه اساس انتخاب کنیم؟

ببینید این یکی از پرتکرارترین و در عین حال مهم‌ترین سوالاتی‌ست که افراد در حین خرید حرفه ای ترین دوربین عکاسی مطرح کرده و به دنبال پاسخ آن هستند. خب مسائل زیادی در این مسیر دخیل است. میخواهیم برخی از مهم‌ترینِ آنها را بیان کنیم.
بدون هیچ شکی، قیمت دوربین عکاسی یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که در زمان خرید حرفه ای ترین دوربین عکاسی باید به آن توجه نمود. هرچند که به عنوان تنها فاکتور موجود حساب نمی‌شود. دوربین‌های بسیار گران قیمتی در بازار وجود دارد که اصلا برای یک کاربر خانگی مناسب نیست و بسیاری از امکانات آن بدون استفاده می‌ماند.
از همین‌رو ما دوربین‌ها را از نظر فنی و تخصصی دسته بندی کرده‌ایم تا با بررسی ویژگی هرکدام از آنها، انتخاب راحت‌تری را تجربه نمائید.

مطالب مرتبط عکاسی با نوردهی طولانی چیست و چگونه می توان شروع کرد؟ ثبت نام دوره عکاسی (حضوری)

دوربین های کامپکت

دوربین‌های کامپکت از نظر ساختار بدنی بسیار کوچک هستند. این بدنه کوچک عاملی بوده تا لنزهای آن قابل تعویض نباشد. درواقع این روزها از واژه کامپکت بیشتر برای دوربین‌هایی استفاده می‌شود که لنز آنها قابلیت جدا شدن از بدنه را ندارد. البته نباید آنها را دوربین‌های پیش پا افتاده‌ای بدانید.
این دوربین‌ها به صورت نیمه حرفه‌ای و حرفه‌ای با لنزهای ثابت در بازار موجود است که میتوانید با توجه به نیاز خود برای خرید آنها اقدام کنید.

دوربین های کامپکت

دوربین های DSLR

شاخص‌ترین ویژگی این دوربین‌ها، قابل تعویض بودن لنز آنهاست. میدانید که لنزها تاثیر مستقیم و غیرقابل انکاری در کیفیت یک دوربین دارند و اجازه میدهند تا سوژه‌های مختلف را شکار کرده و هنر خود را به نمایش بگذارید.
یکی دیگر از مشخصه‌های دوربین DSLR، وجود آینه در آنهاست تا تصویر را به مانند یک پریسکوپ، از داخل چشم نوری تماشا کنند. شاید این آینه بی فایده به نظر آید، اما وجود همین آینه‌ست که به دوربین‌های DSLR را در دسته دوربین‌های حرفه‌ای قرار داده است.

دوربین های DSLR

دوربین های بدون آینه

این دوربین‌ها ویژگی‌هایی دقیقا مشابه دوربین‌های DSLR دارند با این تفاوت که دیگر خبری از آینه نیست و امکان تماشای تصاویر واقعی امکانپذیر نیست.
البته این دسته از دوربین‌ها اکثرا لنزهای جدید را پشتیبانی می‌کنند و امکان استفاده از لنزهای قدیمی بر روی آنها نیست.

دوربین های بدون آینه

دوربین های اکشن ورزشی

این نوع از دوربین‌ها همانطور که از اسمشان پیداست؛ مخصوص ثبت تصاویر ورزشی هستند و مشخصات کاملا متفاوتی نسبت به سایر دوربین‌های عکاسی دارند. از مهم‌ترین فاکتورن آنها پایداری در شرایط بد آب و هوایی و همچنین بدنه قدرتمند آنهاست. شما برای استفاده از این دوربین‌ها باید به جنگل، دریا، کویر، ورزش بروید نه اینکه در میهمانی‌ها و خیابان‌ در دستتان بگیرید.
حال با توجه به موارد گفته شده؛ خرید کدام یک از دوربین‌های گفته شده برای شما مناسب است؟

دوربین های اکشن ورزشی

ارزان ترین و گرانترین دوربین حرفه ای برای عکاسی

تقریبا تمامی مردم به دنبال خرید حرفه ای ترین دوربین عکاسی با قیمت مناسب هستند. درواقع یک کالا باید از دو فاکتور اصلی قیمت مناسب و کیفیت بالا برخوردار باشد تا مردم برای خرید آن ترغیب شوند.
در این میان باید بپذیرید، دوربین‌های بکار رفته در گوشی‌های پرچمدار امروزی اصلا با دوربین‌های حرفه‌ای عکاسی قابل قیاس نیستند و از طرفی برای تبدیل شدن به یک عکاس کاربلد نیازی به خرید دوربین‌های گران قیمت ندارید. با این حال میخواهیم در این بخش هم ارزان ترین و هم گرانترین دوربین موجود را معرفی کنیم.

انواع دوربین های عکاسی

ارزان ترین دوربین عکاسی؛ کانن 90d body

دوربین 90d body canon یکی از ارزان‌ترین دوربین‌های عکاسی موجود در بازار است که امکان فیلمبرداری 4k با سرعت 30 فریم بر ثانیه را برای شما امکانپذیر میکند.
این دوربین دارای سیستم فوکوس جدید 45 نقطه‌ای صلیبی شکل است که حساسیت آن را بالا میبرد. هر چند که در شرایط نوری متفاوت، عملکرد ضعیفی دارد. نکته قابل توجه اینجاست که این دوربین حتی میتواند ویدئوهایی با کیفیت full-hd با سرعت 120 فریم بر ثانیه ضبط نماید.

ارزان ترین دوربین عکاسی؛ کانن 90d body

گران ترین دوربین حرفه ای؛ Hasselblad H4D 200MS

کمپانی هسل بلد را میشناسید؟ درواقع گران ترین و حرفه ای ترین دوربین عکاسی به این کمپانی تعلق دارد. دوربینی که میتواند به صورت همزنان ثبت و پردازش 6 عکس را انجام دهد و بیش از 160 میلیون پیکسل را تحت پوشش درآورد.
همین دو مورد کافیست تا این دوربین در لیست پیشرفته ترین دوربین های دیجیتال جهان قرار گیرد و قیمتی معادل 45000 دلار داشته باشد.

گران ترین دوربین حرفه ای؛ Hasselblad H4D 200MS

نکات مهم در انتخاب حرفه ای ترین دوربین عکاسی

اگر قصد خرید حرفه ای ترین دوربین عکاسی دیجیتال و مدرن امروز را دارید، باید به نکات مهمی از جمله ISO، دیافراگم و سرعت شاتر توجه داشته باشید.
کنترل این سه مورد امکان ثبت عکس‌هایی جذاب و افسانه‌ای را در اختیار شما قرار می‌دهد. بیایید در ادامه بیشتر از این موارد بگوییم:
برای آشنایی بیشتر با بهترین دوربین عکاسی تا 20 میلیون چه ویژگی‌هایی دارد؟ حتما بخش آن را مطالعه نمایید.

نکات مهم در انتخاب حرفه ای ترین دوربین عکاسی
  • ISO
    ISO چیست؟ میزان حساسیت دوربین به نور را ISO میگویند. سازمان بین المللی استاندارد سازی نیز، حساسیت نور سنسور دوربین‌های عکاسی را براساس یک استاندارد مشترک مشخص کرده است. اما با این حال میتوان در دوربین‌های دیجیتال و مدرن امروزی، این میزان حساسیت را تنظیم کرد.
    هرچقدر که ISO بالاتر باشد، تصویر درخشان‌تری به ثبت خواهد رسید. البته کیفیت سنسور در استفاده درست از ISO تاثیر خواهد گذاشت و از بین دوربین‌های عکاسی موجود، دوربین D4 Nikon و Canon 5D Mark III جزء بهترین دوربین‌ها از نظر حساسیت به نور هستند و حتی شرایطی را فراهم می‌آورند تا شما در نور کم هم عکاسی کنید.
  • Diaphragm
    دیافراگم جزء آن مقیاس‌های کوچک و گیج کننده‌ای‌ست که توسط نسبت کانونی تنظیم می‌شود و این روزها میتوان آن را تحت کنترل گرفت. اگر که میخواهید در حین عکاسی جذب نور بیشتری داشته باشید، باید دیافراگم را تا جای ممکن باز کرده یا بکشید.
    به این ترتیب گستره دید شما بیشتر شده و نور بیشتری به فضا وارد می‌شود. از طرفی با استفاده از دیافراگم، امکان فوکوس بر روی شی مورد نظر نیز فراهم میشود و میتوانید سوژه‌های بیشتری را شکار کنید.
  • سرعت شاتر
    سرعت شاتر وظیفه چگونگی جمع آوری نور دوربین و کنترل آن را برعهده دارد. شاید تعجیب برانگیز باشد اما این مقدار میتواند در یک ثانیه هم انجام شود.
    سرعت بالای شاتر یعنی میتوانید سوژه‌های خنثی را عکاسی کنید، درحالیکه سرعت شاتر پایین، نور بیشتری را دریافت میکنید.
ایزو در عکاسی

جمع بندی

در این بخش تلاش کردیم، حرفه‌ ای ترین دوربین عکاسی موجود در بازار را به شما معرفی کنیم. حتی نکات مهمی که در حین خرید باید به آن توجه داشته باشید را نیز گفتیم. حال دیگر همه چیز به خودتان بستگی دارد. اینکه براساس نیازتان و البته بودجه‌ای که در اختیار دارید به سراغ خرید کدام یک از دوربین‌ها بروید.
کمی با خود فکر کنید؛ آیا عکاسی حرفه‌ای هستید یا به صرفا برای ثبت تصاویر خودمانی و رفع نیاز خود به دنبال خرید دوربین میگردید؟ مشخصا توجه شخصی که به صورت حرفه‌ای عکاسی میکند به مسائل مهمی باید جلب شود که برای فرد عادی اصلا مهم نیست.

مطالب مرتبط ترفندهایی برای آغاز عکاسی خیابانی + فیلم

امیدواریم این بخش برای شما مفید بوده باشد.

دوربین های عکاسی

ثبت نام دوره عکاسی (آنلاین)

سوالات متداول

کدام دوربین بهترین کیفیت تصویر را دارد؟

سونی A7R IV ،ما فکر می کنیم این بهترین و به صرفه ترین مدل است
نیکون Z9، بهترین برای افراد حرفه‌ای – بدنه دوربین بدون آینه نیکون دارای عملکرد حیرت ‌انگیز است.
نیکون Z6 II.
سونی آلفا A7 III.
Canon EOS R5.
Olympus OM-D E-M10 Mark IV.
سونی A1.
نیکون D850.

اکثر عکاسان حرفه ای از چه نوع دوربینی استفاده می کنند؟

Sony a7III محبوب ترین دوربینی است که توسط عکاسان حرفه ای استفاده می شود. 7 درصد حرفه ای ها از دوربین بدون آینه سونی a7III استفاده می کنند و دوربین بدون آینه کانن R6 و دوربین DSLR نیکون D750 در رتبه های دوم و سوم قرار می گیرند.

آیا حرفه ای ها هنوز از DSLR استفاده می کنند؟

دوربین های DSLR هنوز هم محبوب هستند، به خصوص در بین عکاسان حرفه ای ورزشی و مطبوعاتی. با این حال، دوربین های بدون آینه بیشتر و بیشتر توسط عکاسان حرفه ای در بسیاری از ژانرها از جمله عکاسی عروسی، مسافرتی و حیات وحش استفاده می شود.

مطالعه بیشتر

دلایل شرکت در کلاس های عکاسیوسایل مورد نیاز برای آتلیه عکاسیآنتی الیاسینگ چیست؟ (مثال ها و نحوه ی تنظیم آن)عکاسی تبلیغاتی چیست و چگونه می توان عکس تبلیغاتی گرفت ؟چگونگی بالابردن کیفیت عکاسی در نور کم با افزایش ISO + فیلمنکاتی برای عکاسی خارج از فوکوس بوکه شهری در ساعت آبیعکاسی از سر و شانه ( عکاسی هدشات ) + فیلمنکات، ترفندها و ایده های عکاسی در بارانعکاسی صنعتی و تجهیزات مورد نیاز برای آن5 اشتباه در عکاسی از دریا که باید از آن جلوگیری کنید + فیلمعکاسی پرتره چیست ؟ + فیلمبهترین دوربین عکاسی تا 20 میلیون چه ویژگی‌هایی دارد؟تعادل در عکسایده های عکاسی برای کریسمساهمیت عکس پس‌زمینه در عکاسی + تصاویرکسب درآمد از عکاسی | چگونه با عکاسی درآمد کسب کنیم؟عکاسی معماری + فیلمعکاسی پرتره چیست و به چه صورت است؟چطور از تکنیک موشن بلور در عکاسی استفاده کنیم؟7 نکته ای که درباره ی عکاسی از طبیعت بی جان باید بدانید + فیلمبهترین ایده عکس تولد

پیام بگذارید