وبلاگ

معرفی بهترین لنزهای عکاسی پرتره

آیا با بهترین لنز عکاسی پرتره آشنا هستید؟ اگر می‌خواهید در یکی از پردرآمدترین حوزه‌های هنر عکاسی یعنی عکاسی پرتره بپردازید ابتدا باید به صورت اصولی و حرفه‌ای آموزش ببینید.
ما در آموزشگاه تصویرگران پویا اندیش دوره‌های جامع و کاملی در این زمینه ارائه می‌دهیم. پس از آن نیز باید یکی از بهترین لنزهای عکاسی پرتره را در ادامه به شما معرفی می‌کنیم را خریداری نمایید.

ثبت نام دوره عکاسی (حضوری)

لنز دوربین چیست؟

لنز را می‌توان استوانه‌ای حاوی مجموعه‌ای از عدسی‌ها تعریف کرد که با عبور نور از خود و هدایت آن به دوربین باعث وضوح تصویر بر روی فیلم عکاسی یا گیرنده تصویر می‌شود. در واقع کیفیت عکس بیشتر از همه به کیفیت لنز بستگی دارد و عکاسان حرفه‌ای همواره به دنبال بهترین لنز عکاسی برای بالا بردن کیفیت عکس‌های خود هستند.
برخی از آن‌ها مانند لنز دوربین‌های کامپکت و یا دوربین‌های ارزان قیمت، قابل تعویض و جدا شدن نیستند. اما لنز برخی دیگر از دوربین‌ها مانند دوربین‌های تک‌لنزی بازتابی (SLR) و بعضی دوربین‌های تک لنزی غیربازتابی (سری کانتاکس) و دو لنزی غیربازتابی (سری مامیا) را می‌توان تعویض کرد. در ادامه با آموزشگاه پویا اندیش همراه باشید تا بهترین لنزهای دوربین را بشناسید.

لنز دوربین چیست؟

معرفی برخی لنزهای عکاسی پرتره

  • لنز پرتره پرایم ۸۵ میلی‌متری
  • پرایم ۵۰ میلی‌متری با دیافراگم ۱.۸
  • لنز زوم 70 الی200 میلی‌متریf/2.8
  • لنز پرتره پرایم ۱۳۵ میلی‌متری

انواع لنز دوربین

زمانی که قصد خرید و انتخاب لنز برای دوربین خود را دارید، باید نوع عکسی را که می‌خواهید بگیرید مشخص کنید. در این صورت به راحتی می‌توانید بهترین لنز عکاسی مورد نظر خود را از میان انواع مختلف لنز پیدا کنید.
در ادامه شما را با انواع مختلف لنز که بر اساس تغییر فاصله‌ کانونی تقسیم‌بندی شده‌اند، آشنا می‌کنیم.

مقایسه بهترین لنزهای عکاسی پرتره

لنز استاندارد

لنزهای استاندارد و نرمال دارای ساختار ۳۵ میلی‌متر هستند و فاصله کانونی آن‌ها بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلی‌متر است‌. پرسپکتیو در این لنزها، همانند چشم انسان است و اجزای تصویر اطراف سوژه به صورت طبیعی نمایش داده می‌شود.

لنز Wide-Angle

فاصله کانونی این لنز‌ها کم‌تر از لنز نرمال است و در محدوده‌ی 5 تا 43 میلی‌متر قرار دارد. عکس‌های ثبت ‌شده با این نوع لنز دارای اغراق بسیار زیادی است و هنگام عکاسی با آن‌ها، اعوجاج شدیدی را احساس خواهید کرد. با این وجود به عنوان یکی از انواع بهترین لنز عکاسی شناخته می‌شود.

لنز Wide-Angle

لنز Telephoto

فاصله کانونی لنزهای تله‌فوتو بین ۱۰۰ تا ۸۰۰ میلی‌متر قرار دارد. پرسپکتیو در این لنزها کم بوده و فشردگی زیاد است و همین امر سبب می‌شود تا اجزا بزرگ‌تر ظاهر شوند.
همچنین باید در نظر داشت که عمق میدان و وضوح تصویر در این لنزها کم است. در صورتی که بخواهید از راه دور عکاسی کنید می‌توانید این لنز را انتخاب کنید، چرا که با این لنز می‌توانید به آسانی و با عمق میدان کم فوکوس خود را بر روی سوژه‌ موردنظر انجام دهید.

Telephoto

لنز Macro

فاصله کانونی لنزهای ماکرو بین ۵۰ تا ۲۰۰ میلی‌متر است. با استفاده از این لنز قادر خواهید بود عکس‌هایی بزرگ، واضح با ‌شارپنس بالا از اجسام کوچک و ریز بگیرید.

لنز Fisheye

فاصله کانونی آن‌ها بین 7 تا 16 میلی‌متر است. زاویه این لنز‌ها عریض و به راحتی امکان انحنا دادن به خطوط صاف عکس‌های عریض را فراهم می‌کند. همچنین شما با استفاده از این نوع لنز می‌توانید عکس‌های بیضوی و محدب را نیز ثبت کنید.

لنز Fisheye

لنز Tilt-Shift

این لنزها، به راحتی امکان عوض‌ کردن زاویه هنگام وجود محدودیت در پرسپکتیو و عمق میدان، را برای عکاس فراهم می‌کنند. این لنز بهترین لنز عکاسی برای عکس گرفتن از طبیعت است.

مطالب مرتبط بوکه در عکاسی

لنز Superzoom

لنزهای سوپر زوم، گستره‌ وسیعی از فواصل کانونی شامل تله‌فوتوی زیاد تا عریض یا Wide- angle را پوشش می‌دهند. باید در نظر داشت که کیفیت تصویر این لنزها به خوبی کیفیت تصویر در دو لنز تله فوتو و عریض به صورت مجزا نیست.

لنز Superzoom

عکاسی پرتره چیست؟

عکاسی پرتره به شاخه‌ای از عکاسی گفته می‌شود که در آن از چهره انسان عکسبرداری می‌شود. این شاخه از عکاسی یک چالش مداوم است و نیاز فراوانی به خلاقیت عکاسان دارد تا به پرتره‌های زیبایی دست پیدا کنند. “عکاسی پرتره” هم در بین عکاسان آماتور و هم حرفه‌ای طرفداران زیادی دارد.
این نوع عکاسی می‌تواند در زمینه‌های شخصی مانند عکاسی از دوستان، افراد خانواده و … نیز صورت پذیرد. یک عکاس پرتره حرفه‌ای می‌تواند با به کار بردن از بهترین لنز عکاسی و استفاده از تکنیک‌های عکاسی مانند استفاده از نور، رنگ‌ها و ترکیب‌بندی و …عکس‌های باکیفیت و متفاوتی خلق کند.

عکاسی پرتره چیست؟

بهترین فاصله کانونی برای عکاسی پرتره

فاصله کانونی برای عکاسی پرتره در لنزهای عریض به شما امکان می‌دهد در صورت محدودیت فضا بتوانید به سوژه خود نزدیک شوید، اما این کار با تحریک ویژگی‌های مدل، تصویر شما را تحریف می‌کند. فاصله کانونی برای عکاسی پرتره در محدوده تله فوتو کوتاه یا متوسط رایج‌ترین انتخاب در بین عکاسان پرتره است.
این فاصله کانونی امکان فاصله گرفتن از سوژه را به شما می‌دهد و برای آن‌ها نیز فضای مورد نیاز برای شل شدن و احساس راحتی بیشتر در مقابل دوربین را فراهم می‌کند. آموزشگاه پویا اندیش برگزارکننده کلاس‌های مختلف در این زمینه است می‌توانید با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید.

بهترین فاصله کانونی برای عکاسی پرتره

انتخاب بهترین لنز برای عکاسی پرتره

گزینه‌های خوب بسیاری برای لنزهای پرتره وجود دارد. مهم‌ترین نکته‌ای که باید هنگام انتخاب بهترین لنز عکاسی به آن دقت کنید این است که تاثیری را که اعوجاج، فشرده‌سازی، زاویه دید و عمق میدان بر روی تصویر دارند را به خوبی درک کنید.
برای مثال اگر در فضای کم یا در نور کم عکاسی می‌کنید، استفاده از لنز پرایم بسیار سریع 35 یا 50 میلی‌متری می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد. یا استفاده از لنز بزرگ‌نمایی f2.8 24-70 میلی‌متر برای عکسبرداری از گروه‌ها و افراد می‌تواند به خوبی کار کند.

ثبت نام دوره عکاسی (حضوری)

ویژگی‌های بهترین لنز عکاسی پرتره

اولین موردی که در مشخصات لنز حائز اهمیت است فاصله کانونی آن است. بهترین لنز عکاسی پرتره معمولاً دارای فاصله کانونی 50 تا 200 میلی‌متری است. این اعداد داده شده برای دوربین‌های فول‌فریم است. در صورتی که دوربین نوع کراپ فریم APS-C باشد باید عدد فاصله کانونی را در ضریبِ کراپ ضرب کنید.
برای آشنایی بیشتر با کادر بندی در عکاسی حتما بخش آن را مطالعه نمایید .

ویژگی‌های بهترین لنز عکاسی پرتره

بهترین لنزهای کانن برای عکاسی پرتره

  • کانن USM IS F/104L EF85mm
    لنز کانن Canon EF 85mm f/1.4L لنزی فوقا‌برای عکاسی پرتره است. این لنز دارای ساختار عدسی کریستالی بوده و از لنز‌های سری L کانن است. لنز کانن در برابر عواملی مانند رطوبت و نفوذ آب مقاومت خوبی دارند.
  • کانن USM F/2L EF135mm
    لنز کانن EF 135 mm f/2L USM برای گرفتن پرتره بسیار مناسب است. این لنز باکیفیت تلفوتوی متوسط و عضوی از لنزهای سری L کانن است. طول کانونی بلند این لنز و با دیافراگم دارای گشودگی حداکثری f/2، کمک زیادی به استفاده از فوکوس انتخابی می‌کند و همچنین کنترل بالایی بر روی عمق میدان دید فراهم می‌آورد. دیافراگم روشن این لنز، باعث کمک به کار کردن در نور ضعیف می‌شود.
  • کانن USM F/1.8 EF85mm
    این لنز یک لنز پرایم تله کوتاه با دید کمی فشرده است و در عکاسی پرتره اهمیت زیادی دارد. لنز 85 کنون حداکثر دیافراگم روشن آن f/1.8 است و این لنز امکان جداسازی سوژه‌ها از پس زمینه و کار با تکنیک‌های عمق کم میدان را فراهم می‌کند. از مزایای لنز 85 کنون، می‌توان به کار در شرایط کم نور اشاره کرد. این لنز دارای فوکوس خودکار اولتراسونیک حلقه‌ای نیز می‌باشد.
canon لنزها

بهترین لنزهای نیکون برای عکاسی پرتره

  • Nikon 85mm f/1.4 G
    لنز Nikkor 85mm f/1.4G بهترین لنز عکاسی پرتره با بالاترین وضوح برای عکاسانی است که از نیکون استفاده می‌کنند. فاصله‌ کانونی این لنز 85 میلی‌متر است. اگر می‌خواهید فوکوس روی سوژه‌ شما به گونه‌ای باشد که سوژه کاملا واضح باشد و پس زمینه نیز به آسانی محو شود، این لنز گزینه بسیار مناسبی برای شما خواهد بود.
  • Nikon Z 85mm f/1.8 S
    این نوع لنز با فاصله کانونی 85 میلی‌متری توان بسیار بالایی در پرتره‌نگاری دارد و برای دوربین‌های بدون آینه ساخته و طراحی شده است. سیستم فوکوس و فاصلۀ کانونی آن باعث می‌شود تصویربردار کنترل بیشتری بر عمق میدان برای ایزوله کردن سوژه‌ها داشته باشد.
  • Nikon 50mm f/1.8 S
    این لنز از دسته لنزهای پرایم است و بر روی دوربین‌های DSLR نصب و استفاده می‌شود. لنزNikon 50mm f/1.8 S با حداقل عمق میدان 1.8، لنزی بسیار ایده‌آل برای عکاسان پرتره، علاقه‌مندان به عکاسی در شرایط کم‌نور و همه‌ افرادی است که می‌خواهند با پرداخت هزینه نسبتا کم، صاحب لنزی با کیفیت تصویر بسیار خوب شوند.
بهترین لنزهای نیکون برای عکاسی پرتره

تفاوت لنز زوم و پرایم

لنزهای پرایم یا ثابت، فاصله کانونی ثابتی دارند و این به این معنی است که نمی‌توانید با آن‌ها زوم کنید. بر عکس این لنز‌ها، لنزهای زوم، دارای فاصله کانونی متغیر هستند و شما می‌توانید با استفاده از حلقه‌ای که روی بدنه‌ آن‌ها قرار دارد، زوم و به آسانی فاصله کانونی دلخواه خود را تنظیم کنید.
شما با توجه به نیاز خود می‌توانید بهترین لنز عکاسی را انتخاب نمایید. همان‌طور که گفته شد، تفاوت اصلی میان لنزهای زوم و پرایم در فاصله کانونی آن‌ها است. فاصله کانونی لنزهای پرایم معمولاً بین ۱۲ تا ۵۲۰۰ میلی‌متر است و این عدد قابل تغییر نیست.
لنزهای زوم نیز دارای حلقه‌هایی هستند که می‌توان با آن‌ها فاصله کانونی را تغییر داد. این ویژگی باعث می‌شود بدون جابجایی و یا تعویض عدسی، بتوانید از فواصل کانونی مختلفی استفاده کنید.

مطالب مرتبط آنتی الیاسینگ چیست؟ (مثال ها و نحوه ی تنظیم آن)

لنز تله فتو برای عکاسی پرتره

استفاده از لنزهای تله برای کارهای پرتره باعث می‌شود بتوانید پرتره‌های جذابی عکاسی کنید و در واقع یکی از محبوب‌ترین لنزهای عکاسان پرتره این لنز است. زیرا همان‌طور که می‌دانید فاصله دوربین و سوژه می‌تواند بر چگونگی نزدیک شدن اجسام در کادر و مقایسه شکل ظاهری آن‌ها با یکدیگر تأثیر بگذارد.

لنز تله فتو برای عکاسی پرتره

مقایسه بهترین لنزهای عکاسی پرتره

از نظر عکاسان حرفه‌ای بهترین لنز عکاسی پرتره معمولا دارای فاصله کانونی ۸۵ میلی‌متری است. استفاده از این لنز مزایای زیادی برای عکاسی پرتره دارد. از مهم‌ترین این مزایا می‌توان پرسپکتیو و محدوده‌ فاصله‌ آن نسبت به سوژه را نام برد.
لنزهای وایدتر معمولا صورت‌ها را باریک‌تر و با عمق بیشتری نشان می‌دهند و این چیزی نیست که قادر باشد زیبایی صورت و تناسب اعضایش را به ‌خوبی به تصویر بکشد. لنز ۵۰ میلی‌متری باعث می‌شود شما کمی به سوژه نزدیک‌تر شوید و همین امر ممکن است او را معذب کند. لنزهای بسته‌تر (بیشتر از ۱۳۵ میلی‌متر) نیز شما را از سوژه دور می‌کنند. بنابراین، می‌توان گفت بهترین راه حل استفاده از لنز ۸۵ میلی‌متری است.

قیمت بهترین لنز عکاسی پرتره

لنز دوربین از اهمیت زیادی برخوردار است و برای خرید آن نباید بر روی قیمت حساسیت به خرج دهید. چرا که سرمایه‌گذاری روی یک لنز باکیفیت می‌تواند خروجی کار را باکیفیت‌تر و حرفه‌ای رقم بزند.
به طور کلی قیمت لنز دوربین با توجه به ویژگی‌هاییمانند فاصله کانونی، دیافراگم و … متغیر است. برای خرید انواع لنز با بهترین کیفیت با شماره‌های موجود در سایت پویا اندیش تماس بگیرید.

معرفی برخی لنزهای عکاسی پرتره

جمع بندی

در این مطلب از سایت پویا اندیش به معرفی بهترین لنزهای عکاسی پرتره پرداختیم. در صورتی که به دنبال خرید هر کدام از این لنزها هستید با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید.

ثبت نام دوره عکاسی (آنلاین)

سوالات متداول

فاصله کانونی در لنزهای استاندارد چقدر است؟مطالب مرتبط عکاسی و روانشناسی چه رابطه‌ای با هم دارند ؟

لنزهای استاندارد و نرمال دارای ساختار ۳۵ میلی‌متر هستند و فاصله کانونی آن‌ها بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلی‌متر است‌.

یکی از محبوب‌ترین لنزهای عکاسان پرتره کدام است؟

استفاده از لنزهای تله برای کارهای پرتره باعث می‌شود بتوانید پرتره‌های جذابی عکاسی کنید و در واقع یکی از محبوب‌ترین لنزهای عکاسان پرتره این لنز است.

بهترین لنز عکاسی پرتره دارای چه فاصله‌ کانونی است؟

از نظر عکاسان حرفه‌ای بهترین لنز عکاسی پرتره معمولا دارای فاصله کانونی ۸۵ میلی‌متری است.

مطالعه بیشتر

تاریخچه عکاسی در ایران + فیلمکادر بندی در عکاسی و اهمیت آنمعرفی عکاسان خیابانی معروف دنیا + عکسعکاسی اچ دی آر و شیوه های آنقانون یک سوم عکاسیهر آنچه که باید در مورد آموزش نورپردازی عکس بدانیدانواع نورپردازی در عکاسی پرتره + فیلمسه نکته مهم برای جلوگیری از انعکاس نور عینک در عکسدلایل شرکت در کلاس های عکاسیبهترین دوربین عکاسی تا 20 میلیون چه ویژگی‌هایی دارد؟عکاسی در زندگی روزمرهبهترین ایده عکس تولداهمیت عکس پس‌زمینه در عکاسی + تصاویر12 ژست عکاسی دخترانه جذاب که باید آن ها را بشناسید!معرفی مکان های مناسب عکاسی در تهران + تصویرآموزش عکاسی به کودکانعکاسی با موبایل + فیلمکسب درآمد از عکاسی | چگونه با عکاسی درآمد کسب کنیم؟نکات، ترفندها و ایده های عکاسی در بارانمعرفی عکاس لی فریدلندر+ عکس15 ترفند جذاب برای عکس دسته جمعی

پیام بگذارید