وبلاگ

سیاه قلم چیست ؟ + فیلم

همین الان ببین : فیلم سیاه قلم چیست ؟ 👇🏻

سیاه قلم چیست ؟

سیاه قلم به انگلیسی : ( chiaroscuro ) سبکی از نقاشی کردن است که در این سبک فقط از طیف رنگی سیاه تا سفید استفاده می شود.
نقاشی سیاه قلم یا نقاشی با زغال هنری است که در آن از پودر زغال و انواع مختلف زغال چوب برای طراحی و نقاشی استفاده می شود.
نقاشی و طراحی از سال هایی بسیار دور در بین انسان ها رایج بوده و بشر از این تکنیک برای برقراری ارتباطات خود بهره می برده است.
از این رو گستردگی بسیار زیادی را می توان در هنر طراحی و نقاشی مشاهده کرد. تکنیک های متنوع و ابزارهای مختلف، تنوع زیادی را به هنر طراحی و نقاشی داده است.
شما گزینه های زیادی برای انتخاب ابزار طراحی و نقاشی دارید. برای مثال مدادها یکی از محبوب ترین ابزارهای طراحی هستند بیشتر به این دلیل که همه جا و همیشه به راحتی در دسترس اند.
با این حال هر چه بیشتر در دنیای نقاشی و طراحی غرق شوید بیشتر دوست دارید سایر ابزارهای محبوب طراحی و نقاشی را امتحان کنید تا بتوانید تکنیک مورد علاقه خود را پیدا کنید.
در بین ابزارهای مختلف، نقاشی با زغال یکی از ابزارهای محبوب برای هنرمندان است، خصوصا کسانی که دوست دارند در سریع ترین زمان ممکن طراحی های خود را انجام دهند.
در این بخش از تصویرگران پویا اندیش با ما همراه باشید تا بیشتر با نقاشی سیاه قلم ، تاریخچه این هنر و ابعاد مختلف آن آشنا شویم.

شروع نقاشی سیاه قلم

نقاشی سیاه قلم صورت
آموزش سیاه قلم

یک تکه چوب سوخته شاید اولین ماده هنری باشد که بشریت شروع به استفاده از آن برای طراحی کرد. طراحی با زغال یکی از اولین درس های هنری برای هنرمندان مبتدی است که مسیر خود را به سمت نقاشی آغاز می کنند.
با این حال، سادگی ظاهری مواد به این معنی نیست که یادگیری نقاشی سیاه قلم یک مهارت ابتدایی است و ورود به آن کار بسیار راحت و آسانی است.
نقاشی های سیاه قلم که با زغال چوب ترسیم می شوند به شما می آموزد که جزئیات اصلی و فرعی را در طرح ها برای یک تصویر در آینده ببینید، یک ترکیب بندی کلی بسازید، از پس زمینه کاغذ به عنوان رنگ استفاده کنید و مهارت های بسیار خوبی در رنگ آمیزی و ایجاد سایه ها به دست بیاورید.
در آموزش نقاشی سیاه قلم هنرمند باید با تکنیک های مختلف این هنر و ابزارهای اصلی مورد استفاده در آن آشنا شوند.

آموزش نقاشی سیاه قلم چهره

طراحی های زغال چوب و طرح های پایه ای که برای سایر نقاشی ها از آن استفاده می شود، به هنرمندان می آموزد که ایده اصلی کار خود را تعریف کنند و بر روی آن تمرکز کنند.

  • بازی با نورها
  • و سایه ها،
  • لهجه ‌ها،
  • برجسته ‌سازی ‌ها،
  • انتخاب ضخامت خط،
  • آموزش استفاده صحیح از تن ها،
  • کار با سایه‌زنی
  • و مواردی از این دست برخی از مهارت ‌ها و توانایی ‌هایی است که یک طراح سیاه قلم در فرآیند آموزش نقاشی سیاه قلم دریافت می‌ کند.

تاریخچه نقاشی سیاه قلم

ایده طراحی چهره سیاه قلم

همان طور که گفته شد هنر زغالی یا طراحی با زغال نوعی از هنر است که در آن از پودر زغال و انواع مختلف زغال چوب، فشرده و مدادی برای طراحی استفاده می شود.
زغال چوب از دوران رنسانس به عنوان یک وسیله محبوب برای طراحی باقی مانده است. این رسانه به دلیل توانایی آن در ایجاد تعامل بین نور و سایه معروف به کیاروسکورو ارزشمند است.
تاریخچه زغال چوب و استفاده از آن برای طراحی و نقاشی به سال های بسیار دوری بر می گردد.
در واقع این هنر را می توان به تمدن های اولیه بشری ربط داد. زغال چوب اولین ابزاری بود که انسان های اولیه برای ساخت آثار هنری در غارها استفاده می کردند.
این نوع نقاشی در حدود 28000 سال پیش انجام شده است. سپس هنرمندان بعدی این رسانه را از چوب سوخته تا زغال چوبی ریز آسیاب شده با موم یا صمغ به چوب، مداد رنگی و مداد تصفیه کردند.
در اواخر قرن 19 ، ژرژ سورات ( به فرانسوی: Georges-Pierre Seurat ) طراحی با زغال چوب را کامل کرد.
البته که در آن دوره طراحی با زغال با عنوان نقاشی سیاه قلم و یک سبک و تکنیک منحصر به فرد طراحی شناخته نمی شد.

نقاشی چهره سیاه قلم

هنرمندان شاخص در نقاشی سیاه قلم

به صورت مشخص تکنیک نقاشی با زغال در قرن 15 ظاهر شد. در ابتدا، هنرمندان از زغال چوب معمولی استفاده می کردند :

  • گردو،
  • بید
  • و انگور را ترجیح می دادند.

تنها در قرن نوزدهم بود که آنها به فکر آسیاب و فشار دادن زغال سنگ با استفاده از چسب‌های گیاهی افتادند. تا به این ترتیب خطوط و لکه ‌ها ضخیم ‌تر و اشباع ‌تر از رنگ ‌ها می ‌شدند.
برای چسبندگی خوب در این تکنیک، کاغذهای زبرتر و زمخت تر انتخاب می شود.

مطالب مرتبط بازار کار نقاشی سیاه قلم

نقاشی سیاه قلم اساس سایر تکنیک های نقاشی

نقاشی چهره با سیاه قلم

نقاشی های روی بوم اغلب با نقاشی های زغال چوب شروع می شود. هنرمندان از طرح ها برای انتخاب ترکیب، نسبت ها، تخمین های پیش زمینه و پس زمینه، عناصر تزئینی، ژست ها و حالت مدل ها استفاده می کنند.
با این حال، این بدان معنی نیست که نقاشی سیاه قلم الزاما همیشه پایه و طرح اولیه سایر نقاشی ها باشد. بسیاری از طراحی های سیاه قلم را می توان آثار هنری تمام عیاری در نظر گرفت که از ارزش هنری بالایی برخوردار است.
بیشتر بخوانید : نقاشی چیست ؟

آموزش سیاه قلم حرفه ای

زغال چوب یکی از مواد هنری مورد علاقه ‌ای بود که ساندرو بوتیچلی ( به انگلیسی : Sandro Botticelli ) و لئوناردو داوینچی : ( به ایتالیایی: Leonardo di ser Piero da Vinci ) برای طرح ‌های نقاشی های خود از آن استفاده می کردند. استادان نقاشی مانند :

  • آلبرشت دورر،
  • ژرژ سورات،
  • اودیلون ردون،
  • هانری ماتیس،
  • رابرت لونگو،
  • ایلیا رپین
  • و تئودور ژریکو،
  • ادگار دگا
  • و پل گوگن آثار بسیار خوبی برای ما به جا گذاشتند که با زغال چوب اجرا شده بودند.
کلاس آموزش سیاه قلم

هنر ” زیگزاگجان سینگر سارجنت ( انگلیسی: John Singer Sargent )به طور گسترده ای شناخته شده است. که در اوج شهرت خود، در سال 1907 نقاشی رنگ روغن را رها کرد و به نقاشی های زغالی روی آورد و چند صد پرتره نقاشی سیاه قلم شگفت انگیز را خلق کرد.

انواع زغال مورد استفاده در نقاشی سیاه قلم

انواع زغال های سیاه قلم

زغال های مورد استفاده برای طراحی در گذشته تنها یک نوع ساده داشت که از چوب های سوخته به دست می آمد. با این حال این زغال ها ثبات زیادی نداشتند و طرح ها ماندگاری کمی داشتند.
از زمانی که نقاشی سیاه قلم به عنوان یک تکنیک منحصر به فرد نقاشی انتخاب شد، زغال های مورد استفاده در این تکنیک تنوع بیشتری پیدا کردند.
سه نوع محبوب زغال چوب وجود دارد که از همه آنها برای طراحی سیاه قلم استفاده می شود، اما هر کدام دارای ویژگی های خاصی هستند که آنها را برای نقاط مختلف هنر شما مناسب می کند. این زغال ها شامل :

  1. زغال بید
  2. و انگور،
  3. زغال چوب فشرده
  4. و زغال چوب پودری می شوند.

زغال بید و انگور

زغال بید و انگور

یکی از زغال های پر استفاده در نقاشی سیاه قلم ، زغال بید و انگور است. زغال بید و تاک به صورت نوارهای بلند و پرپشت در می آید که این ظریف ترین زغال چوبی است که می توان برای طراحی سیاه قلم از آن استفاده کرد.
به دلیل ظرافت و نرمی که این نوع زغال دارد برای استفاده از آن نیازی به فشار زیادی روی صفحه خود نخواهید داشت. این بهترین حالت را برای ترسیم طرح ‌های سریع فراهم می ‌کند، جایی که شما سعی می ‌کنید چیزی را همان طور که در حال وقوع است ثبت کنید. در زمان استفاده از این نوع زغال دست شما بر روی صفحه می چرخد.
از آن جایی که زغال چوب تاک بسیار ظریف است، (شما می توانید به راحتی آن را بین دو انگشت خرد کنید) نمی توانید مانند سایر انواع زغال چوب با این نوع زغال طرح های بسیار تیره را ترسیم کنید.
برای شرکت در دوره های سیاه قلم به صورت حضوری روی لینک زیر کلیلک نمایید:
دوره های حضوری سیاه قلم

زغال چوب فشرده

زغال فشرده

زغال چوب فشرده ساختاری بسیار شبیه به پاستل گچی دارد. این زغال چوب پودری است که با یک صمغ یا موم در کنار هم نگه داشته می شود.
این نوع زغال از بید و تاک سفت تر است و هنگام کشیدن شکل خود را حفظ می کند. به همین دلیل، برای جزئیات در نقاشی سیاه قلم با خطوط و بافت های ظریف عالی است.
زغال چوب فشرده که به شکل چوبی یا مدادی است محبوب ‌تر است. شکل و فرم مدادی زغال ها بسیار مفید است زیرا می توانید برای به دست آوردن یک نوک تیز و مناسب آن را تراش دهید. از طرفی نیز کار کردن با زغال های مدادی شکل بسیار راحت تر است.

ذغال چوب پودری

زغال پودری

تاک و ذغال فشرده هر دو به شکل چوب هستند و می توان آنها را در دست نگه داشت. در مقابل، ذغال چوب پودری دقیقاً به شکل پودر است.
برای استفاده از این نوع ذغال ، باید یک قلم مو یا پارچه در دست داشته باشید و آماده باشید که در زمان ترسیم نقاشی سیاه قلم خود کثیف شوید.
سایر ابزارهای مورد نیاز برای نقاشی سیاه قلم ذغال اصلی ترین ماده مورد نیاز برای کشیدن طراحی سیاه قلم است که بسته به نوع طرح و جزئیاتی که می خواهید ترسیم کنید باید از نوع مناسب آن استفاده کرد.
با این حال علاوه بر ذغال به یک سری ابزار دیگر هم نیاز است که شامل موارد زیر می شود:

مطالب مرتبط تدریس خصوصی عکاسی | آموزش خصوصی عکاسی

کاغذ مخصوص نقاشی سیاه قلم

کاغذ در سیاه قلم

برای نقاشي سياه قلم کاغذ خود را عاقلانه انتخاب کنید. شما باید کاغذی با بافت قابل لمس را انتخاب کنید، به این معنی که وقتی دست خود را روی کاغذ می گذارید، برجستگی های ریزی را احساس خواهید کرد.
کشیدن روی یک سطح دندانه دار به استخراج مقداری مناسب از زغال روی کاغذ کمک می کند. به دنبال کاغذی با وزن بالای 100 پوند باشید تا بتواند تمام لایه های زغال چوب را جذب کند.
برای آموزش در دوره های طراحی و نقاشی پویااندیش روی لینکزیر کلیک کنید:
دوره های طراحی و نقاشی

پاک کن سفید

پاکن

زغال کثیف است! اگر روی یک نقاشی سیاه قلم تمام شده کار می کنید، می خواهید هر لک یا علامت سرگردان ایجاد شده را پاک کنید.
یک پاک کن وینیل سفید بردارید تا از شر آنها خلاص شوید.

پاک کن خمیری

پاکن خمیری

در نقاشی با زغال ، یک پاک کن خمیری روش دیگری برای عمق بخشیدن به کار شما است.
این نوع پاک کن خاص شبیه بتونه است و همچنین نرم است. می توان آن را به شکل های مختلف روی کاغذ کشید تا طرح های مختلف را ایجاد کرد. استفاده از پاک کن خمیری در نقاشی سیاه قلم یکی از تکنیک های محبوب طراحی است. می توان با استفاده از این پاک کن پودر زغال اضافی را برداشت و فرم های مد نظر را ایجاد کرد. این ابزار برای ایجاد نکات برجسته عالی است.

زغال سفید (یا پاستل )

زغال سفید

زغال سفید ، که گاهی اوقات به عنوان پاستل سفید شناخته می شود، راه دیگری برای تعریف و ایجاد جزئیات برجسته در نقاشی سیاه قلم شما است.
ترکیب آن شبیه زغال چوب فشرده است و به شکل چوب یا مداد تولید می شود. در بیشتر موارد، شما می خواهید از آن به عنوان لهجه های کمرنگ استفاده کنید.

ثابت کننده یا فیکساتور در سیاه قلم

فیکساتور

یکی از معایب کار با زغال چوب در نقاشی سیاه قلم این است که به طور دائم به سطح طراحی شما نمی چسبد. در واقع این متریال ها ثبات دائمی ندارند.
هنگام حرکت دادن کاغذ، برخی از ذرات به طور قطع می ریزند. برای حل این مشکل از فیکساتور استفاده کنید. فیکساتورها می توانند به عنوان یک پوشش از طراحی سیاه قلم محافظت کرده و آن را ثابت کنند.

سایر ابزارهای مهم در طراحی سیاه قلم

طراحی چهره سیاه قلم

در نهایت بسته به این که سبک نقاشی سیاه قلم چیست ممکن است به ابزارهایی مانند :

  • قلم موهای مخصوص،
  • مدادهای طراحی،
  • محو کن و … نیاز باشد.

تکنیک های اصلی در نقاشی سیاه قلم

دوره آموزش سیاه قلم کاربردی

اگر طراحی سیاه قلم را به صورت حرفه ای دنبال کنید متوجه می شوید که طرح ها و نقاشی های سیاه قلم هر کدام با یک تکنیک به خصوص ترسیم شده اند. اصلی ترین تکنیک های نقاشی سیاه قلم شامل موارد زیر می شود:

  • تکنیک هاشور زنی که در آن خطوط نازک و ظریف به موازات هم کشیده می شوند.
  • تکنیک سایش که در آن از یک کاغذ برای ساییدن زغال روی کاغذ طراحی استفاده می شود.
  • تکنیک محو کردن که از محو کن یا انگشت برای سایه روشن کردن طرح ها و ایجاد کنتراست در نقاشی استفاده می شود.
  • تکنیک پاک کن زنی که از پاک کن خمیری در آن برای عمق دادن به نقاشی های سیاه قلم استفاده می شود.

نکات مهم در نقاشی سیاه قلم

دوره نقاشی سیاه قلم

برای این که یک طراحی سیاه قلم بسیار جذاب و حرفه ای تر داشته باشید باید یک سری نکات را در انجام این نقاشی ها مد نظر داشته باشید. با دنبال کردن این نکات می توانید یک نقاشی زیباتر و هنرمندانه تر را ارائه دهید:

  • از کاغذهای مناسب برای نقاشی سیاه قلم استفاده کنید تا مطمئن شوید که زغال به خوبی روی کاغذ می چسبد و طرح ها به خوبی نمایش داده می شوند.
  • از مخلوط کردن انواع زغال ها با هم و استفاده همزمان از متریال های مختلف نترسید. این کار به ایجاد لحن و جزئیات دقیق تر کمک زیادی می کند و به شما کمک می کند تا جزئیات را در نقاشی خود تعریف کنید.
  • ابتدا از زغال چوب استفاده کنید تا اشکال بزرگ تر را به تصویر کشیده و لحن کلی نقاشی را تنظیم کنید.
  • بعد از ایجاد رنگ های روشن تر و میانی، از زغال فشردن در قسمت های سایه عمیق یا لبه هایی که نیاز به تعریف دارند استفاده کنید.
  • در استفاده از زغال و تیره کردن طرح دقت کنید و کم کم پیش روید. با استفاده کمتر از زغال در شروع طراحی می توانید میزان زغال روی صفحه را کنترل کرده و از زیاده روی در تن ها اجتناب کنید.
  • از ابزارهای تکمیل کننده مانند زغال سفید یا پاک کن خمیری برای ایجاد نکات برجسته در طرح خود استفاده کنید.
  • از تکنیک های اصلی نقاشی سیاه قلم مانند لایه بندی، اختلاط و تکنیک ترسیم کاهشی در طرح های خود استفاده کنید.
آموزش طراحی سیاه قلم صورت

حتما در اجرای نقاشی های سیاه قلم از ایده های مختلف طراحی با زغال چوب الهام بگیرید و آثار برجسته هنرمندان بزرگ را دنبال کنید.
از هر کجای دنیا که هستین می توانید دوره های آنلاین سیاه قلم پویااندیش را شرکت نمایید.
دوره های آنلاین سیاه قلم پویااندیش

مطالب مرتبط متاورس چیست و چگونه کار می کند ؟ + فیلم آموزشی

بازار کار نقاشی سیاه قلم

سیاه قلم چهره
سیاه قلم

نقاشی سیاه قلم تنها یک هنر نیست. در حال حاضر می توان از این هنر به عنوان یک حرفه برای کسب درآمد نیز بهره برد.
شرط این که بتوان با هنر طراحی سیاه قلم به بازار کار وارد شد، دنبال کردن این هنر به صورت حرفه ای و از طریق آموزش های تخصصی است.
می توان با شرکت کردن در دوره های مبتدی تا پیشرفته آموزش نقاشی سیاه قلم به بازار کار مرتبط با این رشته وارد شد.
گزینه های ورود به بازار کار :

  • فروش طرح ها
  • و نقاشی ها در گالری های نقاشی ،
  • برگزاری نمایشگاه های هنری
  • و دریافت سفارش نقاشی پرتره های سیاه قلم از جمله گزینه های ورود به بازار کار مرتبط با طراحی سیاه قلم است.

در نهایت این که می توان از طریق تدریس نقاشی سیاه قلم در آموزشگاه های هنرهای تجسمی وارد بازار کار شد.

آمورش سیاه قلم برای مبتدیان
آموزش سیاه قلم
کلاس های سیاه قلم
دوره سیاه قلم
کلاس طراحی سیاه قلم در تهران
طراحی سیاه قلم چهره
دوره های سیاه قلم
آموزش جامع سیاه قلم
آموزش سیاه قلم از 0 تا 100
آموزش سیاه قلم حرفه ای
آموزش طراحی چهره
نقاشی سیاه قلم چیست
آموزش جامع سیاه قلم
دوره طراحی سیاه قلم
کلاس نقاسی سیاه قلم در تهران
دوره نقاشی سیاه قلم
طراحی سیاه قلم چیست
نمایشگاه سیاه قلم
کلاس سیاه قلم
کلاس طراحی سیاه قلم
کلاس نقاشی سیاه قلم
سیاه قلم چیست

گفتگویی جذاب با هنرجوی سیاه قلم تصویرگران پویااندیش را ببینید

با یک فیلم در مورد نقاشی سیاه قلم بیشتر آشنا شویم

با یک فیلم در مورد آموزش نقاشی چشم در سبک سیاه قلم ، بیشتر آشنا شویم .

سوالات متداول

سیاه قلم چیست ؟

سیاه‌قلم را می توان از روی اسمش کاملا متوجه شد که منظور نقاشی با رنگ سیاه را میرساند . و کاملا درست است سیاه قلم سبکی از نقاشی است که در آن تنها از طیف رنگی سیاه و از رنگ سفید استفاده می شود.

چه کسی طراحی با زغال را برای اولین بار اختراع کرد؟

در ابتدا این هنر با عنوان نقاشی سیاه قلم شناخته نمی شد. از آن جایی که زغال چوب یکی از قدیمی ترین رسانه های هنری است نمی توان یک فرد خاص را به عنوان مخترع هنر نقاشی زغال چوب معرفی کرد. با این حال یکی از شناخته شده ترین هنرمندانی که در درجه اول از زغال چوب برای طراحی و نقاشی استفاده کرد، آلبرشت دورر بود.

چرا باید نقاشی زغال چوب را امتحان کنید ؟

زغال چوب یک ماده صاف و در عین حال شکننده است که خواصی مشابه پاستل گچی دارد. این ماده سیاه رنگ به اشکال مختلف وجود دارد، برخی سخت هستند در حالی که برخی دیگر نرم اند.

آیا نقاشی سیاه قلم به نگهداری نیاز دارد ؟

نقاشی هایی که با زغال کشیده می شوند دوام کافی ندارند و برای نگهداری طولانی مدت آنها باید از فیکساتور برای ایجاد یک پوشش محافظ استفاده کرد.

مطالعه بیشتر

آشنایی با دوره های آموزشی پردرآمد برای انتخاب شغلدیجیتال مارکتینگ چیست و چه کاربردی دارد ؟ + فیلم و انواع آنآموزش کار با اپوکسی رزین روی سنگتبدیل عکس به فایل اتوکد (سریع ترین روش ممکن)بهترین پارچه‌ ها برای لباس‌ های زمستانی که گرما را در خود نگه می ‌دارند!آموزش کامل استفاده از گوگل درایونکات مهم برای کار با اپوکسی رزین روی چوبمراقبت از پارچه ها و لباس ها با این 20 نکته کاربردی و سادهفرمول طلایی کار با رزین اپوکسی [10 نکته مهم انتخاب بهترین مخلوط رزین اپوکسی ]خوشنویسی چیست ؟متاورس چیست و چگونه کار می کند ؟ + فیلم آموزشیبهترین سطوح برای آرت رزین چیست ؟ [معرفی 7 سطح کاربردی]چگونه در پریمیر خروجی بگیریم؟فاز ۲ معماری چیست ؟نقاشی اسکریبل چیست ؟تدریس خصوصی عکاسی | آموزش خصوصی عکاسینقاشی چیست ؟ + فیلمریخته گری برنز چیست ؟کاربرد فتوشاپ در عکاسی چیست ؟ + راهنمایی کاملنکاتی برای ارتقای کیفیت کارهای اپوکسی رزینینقاشی پرتره چیست ؟

پیام بگذارید